SON DAKİKA

Spor Yapmanın Bilinmeyen Faydaları

Birçok kişi spor salonuna kalp ve damar sağlığını geliştirmek, kas inşa etmek, kaslarını korumak, forma girmek veya sosyalleşmek için gidiyor. Son 10 yılda bilim adamlarının yaptığı araştırmalar ise egzersizin düşündürdüğü ve beyin fonksiyonlarını artırdığına kadar birçok olumlu etkisini daha ortaya çıkardı. Yaşı ya da fitness seviyesi ne olursa olsun egzersiz için yapılan çalışmaların zaman içinde ciddi zihinsel yararlar sağladığı görülüyor. Egzersizin fiziksel ve zihinsel gelişime katkısı ile ilişkilerde genel olarak sağlıklı ve mutlu bir hayata yol açtığı da belirlendi.

Stresi azaltır: Ofiste zor bir gün mü geçirdiniz? Spor salonunda yürüyüş ya da cardio yapın ya da hayatınızdaki insanlara hayatı dar edin. Seçim sizin. Egzersizin en yaygın ruhsal faydalarından biri stresi azaltmaktır. Spor salonunda ter atma çalışması bile fiziksel veya zihinsel stresinizi yönetmenize yardımcı olabilir. Egzersiz aynı zamanda norepinefrini yani beynin ortasında bir kimyasal konsantrasyonu artırarak strese yanıt verir.

Kendine güveni geliştirmek : (Koşu bandı üzerinde bir milyon doların var gibi hissetmek) Bir çok temel düzeyde, fiziksel uygunluk bile benlik saygısını artırabilir ve olumlu bir özeleştiri geliştirebilir. Spor salonunda ağırlık, boy, cinsiyet veya yaşınız ne olursa olsun yapabileceğiniz bir egzersizin bulunması ve kendi kendine yarış bile kişinin algısında hızla kendi çekiciliğini ve öz değerini yükseltebilir.

Mutlu kimyasalları artırın: Egzersiz yaparak endorfin salgılayabilir, mutluluk kazanabilirsiniz. Araştırmalar egzersizin klinik depresyonda bile semptomları hafiflettiğini göstermiştir. Bu nedenle, depresyon ya da anksiyeteden muzdarip kişilere spor salonları öneriliyor. Zira Duke Üniversitesi Medikal bölümünde yapılan araştırmalar da egzersizin antidepresan hapları kadar etkili olabildiğini ortaya koymuştur.

Beyin gücünü artırmak: Fareler ve erkekler üzerinde yapılan çeşitli araştırmalar kardiyovasküler egzersizin yeni beyin hücrelerinin nöronların oluşumunu tetiklediği ve genel beyin performansını artırdığını ortaya koydu (Justin S. Rodos, Illinois Üniversitesi) Zor bir egzersiz çalıştığınızda beyin kaynaklı protein olarak bilinen BDNF düzeyleri vücutta artıyor. Daha iyi karar verme, daha iyi düşünme, daha iyi yapma ve daha iyi öğrenmeye yardımcı oluyor.

Bağımlılıkların kontrolüne yardım: Beyin zevk aldığı her şeyde dopamin salgılayarak vücuda “kimyasal ödül” verir. Egzersiz, cinsellik, alkol veya bazı gıdalar bu salgıyı harekete geçirir. Ne yazık ki, bazı insanlar dopamine salgısı üreten maddelere bağımlı hale gelirler. Egzersiz bu yüzden bağımlılıklardan kurtulmaya yardımcı olabilir. Kısa egzersiz seansları ilaç ya da alkol bağımlıları için dikkat dağıtıcı olabilir.

Bilişsel gerilemeyi önleyin : Yaş aldıkça, beynimizin biraz olsun puslandığı gerçeğidir. Yaşlanma ve Alzheimer gibi dejeneratif hastalıklar sürecinde birçok önemli beyin fonksiyonları kaybedilir. Egzersiz ve sağlıklı beslenme ise Alzheimer’ı “tedavi” edemese de, hastalığın seyrinin yavaşlamasına ve sağlığı desteklemeye yardımcı olabilir.  Özellikle 25 ile 45 yaş arasında, beyindeki kimyasalları artırıp, beyni desteklemek ve dejenerasyonu önlemek için egzersiz çok önemlidir.

Yorumlar

Yorum

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*